Uczestnicy konferencji w PE organizowanej przez PKP – system kolejowy najbardziej odporny na kryzysy

PE-PKP-konferencja-kryzysy-odporność System kolejowy jest najbardziej odpornym na kryzysy środkiem transportu – mówili uczestnicy konferencji w Parlamencie Europejskim zorganizowanej przez przedstawicielstwo Polskich Kolei Państwowych w Brukseli i PKP PLK S.A. Dotyczyła ona roli kolei w czasach kryzysu. Wiceminister Andrzej Bittel odpowiedzialny za kolej powiedział Polskiemu Radiu, że odporność kolei uwidoczniły ostatnio trzy kryzysy. „Czas pandemiczny, w którym zapewnialiśmy pasażerom możliwości przejazdu mimo zachęt do ograniczenia mobilności, oferta na dość wysokim poziomie. A jeszcze bardziej udało się to pokazać na przykładzie wojny na Ukrainie i kryzysu uchodźczego, który też pokazuje, że w krótkim czasie, niezwykle krótkim czasie potrafiliśmy zorganizować efektywny transport uchodźców w głąb kraju i do Europy we współpracy z kolejami naszych sąsiadów. I kolejny przykład to kryzys energetyczny, gdzie też trzeba było w krótkim czasie odwrócić łańcuchy dostaw choćby węgla i to się udało zrobić. Te trzy zdarzenia pokazują, że kolej jest odporna i może w czasie kryzysowym być znakomitym środkiem transportu” – powiedział wiceminister Andrzej Bittel. W podobnym tonie w rozmowie z Polskim Radiem wypowiadał się dyrektor brukselskiego biura PKP Tomasz Lachowicz. „Chcemy podkreślić znaczenie europejskiego systemu kolejowego, w tym przede wszystkim polskich kolei w niesieniu pomocy humanitarnej dla Ukrainy, ale też odporności na kryzysy pandemiczne, klimatyczne, geopolityczne. Jest to bardzo ważne, bo kolej jest tą wiodącą gałęzią transportu jeśli chodzi o odporność i bezpieczeństwo Europy i łańcuch dostaw” – powiedział dyrektor Lachowicz. Dodał, że pokazywanie przewag kolei nad innymi gałęziami transportu jest szczególnie istotne w związku z toczącymi się obecnie pracami nad zmianą europejskiej, transgranicznej sieci transportowej, która będzie obejmowała także połączenia z Ukrainą i Mołdawią. Podczas konferencji poruszony został również temat unijnych korytarzy solidarnościowych, które po zablokowaniu przez Rosję portów czarnomorskich, pomagały w wywiezieniu zboża z Ukrainy. Wiceminister Andrzej Bittel zwrócił uwagę na konieczność poprawy przepustowości na przejściach granicznych, Dodał, że unijne fundusze, mimo zapowiedzi, na ten cel nie popłynęły. Prezes zarządu PLK S.A. Ireneusz Merchel zgodził się, że wąskie gardła to przeładunki na granicy, natomiast podkreślał, że infrastruktura kolejowa w Polsce była przygotowana. „Mamy rezerwy na polskiej infrastrukturze do przewiezienia co najmniej kilkukrotnie większej ilości zboża. Transport kolejowy, szczególnie jak rozmawiamy o nowych korytarzach europejskich sieci TEN-T, to będzie kierunek Kijowa, Lwowa i to na pewno jest przyszłość. To wszystko będzie na pewno przez Polskę przejeżdżało, czy to w kierunku portów, czy to w kierunku Zachodniej Europy” – dodał prezes PLK S.A. Pozytywną ocenę polskim kolejom wystawił europoseł Bogdan Rzońca. „Polska kolej dobrze reaguje na sytuacje kryzysowe” – podkreślił wyliczając sprawność inwestycyjną, pogodzenie przewozów osobowych i towarowych i tym samym umiejętne konkurowanie na europejskich rynkachIAR/Beata Płomecka/Bruksela/w kry

facebook
by e-smart.pl