Sopot: Kongres medyczny – postępowanie w przypadku niepożądanych zdarzeń

Sopot – Kongres medyczny – niepożądane zdarzenia Dyrektor departamentu współpracy Biura Rzecznika Praw Pacjenta Jakub Adamski, powiedział, że ważnym tematem Kongresu medycznego w Sopocie stał się problem odszkodowań dla pacjentów. Bezpieczeństwo pacjentów i poprawa jakości opieki zdrowotnej – to główna idea odbywającego się w Sopocie drugiego Kongresu Rozwiązań Ubezpieczeniowych dla Podmiotów Leczniczych. Jakub Adamski zaznaczył, że przypadki niepożądanych zdarzeń w wyniku działań medycznych zdarzają się na całym świecie. „W obecnym systemie, to co dostrzega Rzecznik Praw Pacjenta to nieskuteczny system rekompensaty szkód, czyli tego systemu, w którym pacjent – jeżeli już dojdzie do zdarzenia medycznego, doszło do pewnej szkody – tak naprawdę może skutecznie dochodzić rekompensaty, czyli otrzymać pewne zadośćuczynienie za tę szkodę, w taki sposób, by łatwiej mu było później dojść do zdrowia” – wyjaśniał Jakub Adamski. Jak dodał, istotą jego dzisiejszego wystąpienia podczas Kongresu było wezwanie wszystkich do działania. „Bardzo łatwo jest szukać powodów do tego, żeby nie zmieniać sytuacji pacjentów. Bardzo często jest tak, że na konferencjach, w dyskusji publicznej rozmawiamy o tym, że pacjent musi być w centrum uwagi, ale później, czasami brakuje nam tego kolejnego kroku. Jeden z wniosków, który po ostatnim, dłuższym okresie prac w temacie bezpieczeństwa pacjenta się wyłania, to taki, że podmioty lecznicze, często personel medyczny czy również na poziomie systemu, dużo więcej można zrobić samemu. Nie potrzeba do tego zmiany przepisów, zmiany ustawy – tylko pełnej woli działania” – tłumaczył dyrektor departamentu współpracy Biura Rzecznika Praw Pacjenta. Zastępca Dyrektora ds. Lecznictwa Szpitala Wielospecjalistycznego im. dr. Ludwika Błażka w Inowrocławiu dr Bartosz Myśliwiec podkreślił, że same zdarzenia niepożądane są bardzo istotnym elementem kultury bezpieczeństwa pacjenta. „To dzięki temu, że udaje się rozpoznać zdarzenia niepożądane i je raportować i analizować, zwiększamy bezpieczeństwo pobytu pacjenta w placówkach ochrony zdrowia. Co też ogranicza ich skutki, bo jak wskazują różnego typu analizy, to tak na dobrą sprawę, na jedno poważne zdarzenie niepożądane, występujące w polskich szpitalach, przypada trzydzieści umiarkowanych, a trzystu nie jesteśmy w stanie wychwycić – to są tak zwane zdarzenia niedoszłe. Zatem tak jest istotne, żeby zwracać na to uwagę, by pacjent czuł się jak najbezpieczniej w placówkach ochrony zdrowia” – podkreślił dr Bartosz Myśliwiec. W kongresie biorą udział przedstawiciele środowiska medycznego: lekarze i menedżerowie szpitali, a także eksperci od ubezpieczeń. Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Radio.IAR/Informacyjna Agencja Radiowa/ #Wosiek/i wz/w dwi/

facebook
by e-smart.pl