Zaczyna się 12. odsłona kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję”

W przypadającym dziś Ogólnopolskim Dniu Walki z Depresją, zainaugurowano po raz 12. kampanię „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję”. . Pomysłodawczyni akcji Anna Morawska-Borowiec z Fundacji Twarze Depresji mówiła, że badania wskazują na podwojenie liczby chorych na depresję od początku pandemii koronawirusa. Zaznaczała, że jednym z celów kampanii jest dotarcie do osób, które po raz pierwszy zachorowały na depresję właśnie podczas pandemii, bo są w szczególnej grupie ryzyka. Anna Morawska-Borowiec podkreśla, że depresja im wcześniej zostanie wykryta, tym łatwiejsze i szybsze będzie leczenie. Dlatego bardzo ważne jest reagowanie na objawy depresji. Jak wymienia Anna Morawska-Borowiec, to miedzy innymi obniżony nastrój, brak energii, utrata zainteresowań i problemy ze snem. „Przestaje nas cieszyć to, co do tej pory cieszyło, co było naszą pasją. Pojawia się problem z apetytem. Obniżona samoocena, problemy z pamięcią, koncentracją uwagi. Czarnowidztwo depresyjne, osoba chorująca na depresję uważa, że wszystko co w jej życiu było jest i będzie, było beznadziejne i widzą w czarnych kolorach. Jeśli takie objawy utrzymują się dłużej niż dwa tygodnie należy się zaniepokoić i udać do lekarza psychiatry na konsultację” – mówiła Anna Morawska-Borowiec. Ambasador kampanii, były lekkoatleta Marek Plawgo mówi, że na depresję choruje nie tylko osoba, która ma jej objawy, ale też otoczenie. Sam przeszedł depresję i uważa, że postawa rodziny i przyjaciół jest bardzo ważna. „Po sobie wiem, w jaki sposób pewne zwroty, wyrażenia, zachowania, postawy ludzi, którzy byli wokół mnie potrafiły pomóc, lub niestety również spowodować gorsze samopoczucie. Dlatego jestem zdania, że należy o tym mówić i edukować przede wszystkim ludzi, którzy mają wokół siebie kogoś z depresją. Jak rozmawiać, jak tej osobie pomóc, jak sprawić, żeby nie czuła się w tym samotna” – mówił Marek Plawgo. Przed pandemią w Polsce na depresję chorowało około dwóch milionów osób. Badania przeprowadzone na początku pandemii wskazują na podwojenie tej liczby. Organizatorami kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję” są fundacje: Twarze depresji oraz Itaka. Obie organizacje pozarządowe prowadzą antydepresyjne telefony zaufania.

 

/Informacyjna Agencja Radiowa/#Krać/i ms/w dyd/ MG

facebook
by e-smart.pl