Jak poradzić sobie ze zdalnym nauczaniem i nie zwariować?
Anna Magdalena Andrzejewska
Zdalne nauczanie większość rodziców przyprawia o ból głowy. Ale cóż – taki mamy klimat… Warto podejść do tego twórczo i pomyśleć, jakie korzyści z nauczania zdalnego możemy wyciągnąć. A korzyści, zwłaszcza u dzieci starszych, naprawdę może być sporo. Praca w domu, pod mądrym przewodnictwem rodziców, może dziecko nauczyć samodzielności, systematyczności, skupiania uwagi i wielu innych rzeczy.
Na początek narzędzia. Niestety, nie każdy w domu ma komputer dla każdego dziecka. To oznacza, że nie wszystkie dzieci będą mogły uczestniczyć w zajęciach online. Tu dobrym pomysłem jest spojrzeć na plan, jaki przygotowała szkoła i, o ile to możliwe, po konsultacji z wychowawcą, zdecydować się na uczestnictwo dzieci w tych zajęciach online, z którymi mają największe problemy, tak, żeby nauczyciel w czasie lekcji miał możliwość odpowiedzieć na wszystkie pytania i wątpliwości. Także miejsce nauki ma znaczenie. Powinno być to biurko lub stół. Praca na komputerze czy pisanie w pozycji siedzącej na kanapie czy w fotelu może mieć fatalne skutki dla kręgosłupa. Ważne także, aby dziecko pracowało przy wyłączonym telewizorze, ale za to może słuchać muzyki, zwłaszcza tej poprawiającej koncentrację.
![laptop](https://serwisrodzinny.pl/wp-content/uploads/2020/10/29_laptop-40935_1280.png)
Organizacja pracy jest niezwykle ważna. Plan zajęć powinien wisieć w widocznym miejscu, aby dziecko wiedziało, jaki materiał, w jakim czasie ma przygotować oraz jakie robić przerwy. Dzieci pracują głównie na komputerze i w większości przypadków dostają lekcje na maila. Dobrym pomysłem jest stworzenie folderu „Nauczanie zdalne”, „Lekcje” lub inaczej nazwanego, w folderze stworzyć podfolder dla każdego przedmiotu, a w podfolderze kolejny, np. „Zrobione”. Przesyłane przez nauczycieli lekcje można będzie wygodnie sortować, a wykonane prace przerzucać do folderu „Zrobione”. To pomoże w uporządkowaniu pracy i umożliwi także rodzicom bieżące monitorowanie postępów prac dziecka. Dobrze jest znaleźć dziecku zabawy edukacyjne, które pomogą mu w zrozumieniu poruszanych w szkole tematów. Edukacja połączona z rozrywką nie tylko pomaga w lepszym przyswojeniu materiału, ale także zachęca dzieci do pracy.
Praca zdalna wymaga dużej dyscypliny zarówno ze strony dziecka, jak i rodziców. Dlatego warto robić checklisty, które systematyzują i porządkują dzień pracy, wyznaczając zadania na każdy dzień. Bardzo istotny jest kontakt rodziców z dzieckiem, obserwacja jego stanu emocjonalnego, słuchanie, rozładowywanie napięć, gotowość do pomocy. Głosy typu: „Lekcje powinny się odbywać online według planu. W końcu rodzice pracują i mają inne tematy do ogarnięcia” budzą pytanie, czyje to dziecko i kto je wychowuje? Jaki rodzic chciałby, żeby jego dziecko spędzało sześć godzin przed komputerem? Sytuacja jest trudna i konieczne są zaangażowanie i kreatywność.
Jednym z ostatnich, ale niezwykle ważnych aspektów jest kontakt z rówieśnikami. Dobrze byłoby, aby nie ograniczał się do czatów, lecz również do rozmów w trybie konferencyjnym, żeby dzieci się widziały i mogły porozmawiać bardziej bezpośrednio.
Dom daje dzieciom dużo więcej swobody – mogą pić i podjadać orzeszki w czasie nauki, jak pisałam wcześniej, mogą słuchać muzyki, regulować długość przerw. W domu nie ma zmarnowanych minut na czytanie listy obecności, odpytywanie, sprzątanie ławek itp. To znaczy, że lekcje w domu mogą być nie tylko przyjemniejsze, ale i znacznie krótsze. Gdy dziecko pozna swój indywidualny rytm pracy, z pomocą rodziców będzie w stanie dość szybko ocenić, co sprawia mu większe trudności, a z czym radzi sobie bardzo dobrze. To doskonała lekcja z samego siebie.
Autorka jest socjologiem familiologiem (specjalista ds. rodziny), trenerem, działaczką na rzecz rodziny, jedną z głównych inicjatorów oraz współzałożycieli Związku Dużych Rodzin „Trzy Plus”, była pełnomocnikiem ministra sprawiedliwości ds. konstytucyjnych praw rodziny.
Zdjęcie ilustracyjne/Pixabay.com
![mit nowy](https://serwisrodzinny.pl/wp-content/uploads/2020/10/Baner790x105_Zakonczenie_artykulu-Copy_MiT_MRiPS_13102020-1024x136.png)