„Głos Szczeciński”: wiceminister M. Gróbarczyk – nowe podejście do portu w Świnoujściu będzie omijać wody niemieckie

„Głos Szczeciński” – port – Świnoujście – podejście – inwestycja Wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu do spraw gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej Marek Gróbarczyk w rozmowie z dziennikiem regionalnym „Głos Szczeciński” podkreślił, że nowe podejście do portu w Świnoujściu będzie omijać wody niemieckie. Gazeta wyjaśnia, że planowana przez rząd budowa nowego morskiego szlaku do Świnoujścia, na wschód od wejścia do portu,jest związana z tworzeniem Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego. „W planach mamy budowę terminala kontenerowego w Świnoujściu dla obsługi półtora miliona TEU rocznie [czyli kontenerów o długości 20 stóp]. W związku z tym niezbędny jest tor żeglugowy tak, aby można było doprowadzić do portu jak największe jednostki” – wyjaśnił Marek Gróbarczyk. Dziennik pisze, że istotne jest to, iż nowy szlak będzie przebiegał po wodach polskiego morza terytorialnego i wyłącznej polskiej strefy ekonomicznej. Wiceminister powiedział, że to, iż tor północno-wschodni będzie omijał wody niemieckie, – jak ujął – „wyklucza jakiekolwiek ryzyka wynikające z tytułu uzyskania szczegółowych pozwoleń oraz decyzji środowiskowych”. „Głos Szczeciński” pisze, że planowany tor ma uniezależnić Polskę od ingerencji niemieckich w naszą gospodarkę. Dziennik przypomina, że strona niemiecka sprzeciwia się budowie portu kontenerowego w Świnoujściu, a także polskim przedsięwzięciom na Odrze. Nowe podejście do portu w Świnoujściu ma być gotowe do 2029 roku. Koszt tej inwestycji został szacowany na około 10 miliardów złotych. Marek Gróbarczyk przekazał, że około siedmiu i pół miliarda złotych będzie pochodziło z budżetu państwa. Resztę będą stanowiły środki unijne. Nowy tor ma mieć 65 kilometrów długości, 500 metrów szerokości i 17 metrów głębokości, co zapewni dostęp do portu w Świnoujściu statkom o zanurzeniu około 15 metrów. W ramach inwestycji powstać ma również falochron dla nowego świnoujskiego portu zewnętrznego. W planach jest też zakup pogłębiarki do utrzymania toru. „Głos Szczeciński” pisze, że projekt pod nazwą „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu” jest opracowywany przez Urząd Morski w Szczecinie. Inwestycja czeka na uchwalenie przez Radę Ministrów programu wieloletniego na lata 2023-2029.IAR/Informacyjna Agencja Radiowa/gs24.pl/d jl/i wz/w hm

facebook
by e-smart.pl