Dyptyk Dierica Boutsa z Kolekcji Czartoryskich z Gołuchowa wraca do Polski

MKiDN – straty wojenne -Kolekcja Czartoryskich Dyptyk Dierica Boutsa, strata wojenna z Kolekcji Czartoryskich z Gołuchowa, wraca do Polski. Dwa XV- wieczne obrazy autorstwa flamandzkiego artysty odnaleziono w Hiszpanii. W muzeum Pontevedra przedstawiciele ministerstwa kultury podpisali dokumenty kończące sukcesem kolejny proces restytucyjny. Wicepremier, minister resortu kultury Piotr Gliński podkreślił, że to kolejna strata wojenna, która wraca do Polski. Wyjaśniał, że jest to przykład, jak działa nasz system odzyskiwania strat wojennych. Przypomniał, że Polska straciła ponad pół miliona dzieł sztuki w czasie II wojny światowej. Jak przekazał, łącznie w tej chwili prowadzonych jest 130 procesów restytucyjnych w kilkunastu krajach. Wicepremier powiedział, że dyptyk po latach wróci na swoje miejsce. Zaznaczył, że obrazy trafią do oddziału Muzeum Narodowego w Poznaniu na zamku w Gołuchowie. „Sposób odzyskania tych dzieł to klasyczne, profesjonalne podejście z uwzględnieniem także dobrej woli drugiej strony” – wyjaśniał szef resortu kultury. Dwa XV-wieczne obrazy autorstwa flamandzkiego artysty Dierica Boutsa zostały zrabowane w czasie II wojny światowej przez Niemców i trafiły do Hiszpanii. Przed wybuchem II wojny światowej, w czerwcu 1939 roku Maria Ludwika Czartoryska wywiozła część zbiorów do pałacu w Warszawie. W 1941 roku Niemcy zrabowali gołuchowską kolekcję i zmagazynowali razem z innymi dziełami sztuki grabionymi w Polsce w budynku Muzeum Narodowego w Warszawie. W czasie Powstania Warszawskiego dzieła zaginęły. Gołuchowski dyptyk znalazł się w Hiszpanii, w 1973 roku kupił go kolekcjoner. W 1994 nabyło je Muzeum Pontevedra. Wiosną tego roku obrazy zostały zlokalizowane w Hiszpanii przez Departament Dziedzictwa Kulturowego za Granicą i Strat Wojennych. Muzeum otrzymało z polskiego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego informację, że dyptyk pochodzi ze zrabowanej Kolekcji Czartoryskich. Obrazy przedstawiają popiersia Matki Boskiej Boleściwej oraz Chrystusa w koronie cierniowej. Na ramach znajdują się inskrypcje będące niedokładną wersją piątej i szóstej zwrotki hymnu „Stabat Mater Dolorosa”. Średniowieczny dyptyk trafił do polskich zbiorów w 1883 roku i stał się częścią kolekcji sztuki na zamku w Gołuchowie. IAR/Informacyjna Agencja Radiowa/ #Woźniak/i pcz/w Wj

facebook
by e-smart.pl