Jaka przyszłość czeka CPK?
Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Maciej Lasek poinformował, że rząd przygotowuje się do przeprowadzenia audytu w spółce odpowiedzialnej za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dodał, że kontrola ta ma też objąć działalność pełnomocnika rządu do spraw budowy CPK.
Pytania w tej sprawie zadawali posłowie Prawa i Sprawiedliwości, między innymi wspomniany pełnomocnik – Marcin Horała. Poseł chciał wiedzieć kto będzie przeprowadzał zapowiadany audyt oraz kiedy będzie przeprowadzony. Przypominał też, że w październiku ubiegłego roku „w postępowaniu konkurencyjnym wybrano najlepszą ofertę inwestora”. Dodał, że lada moment powinna z nim być podpisana umowa.
Wiceminister Maciej Lasek wyjaśniał, że w projekt budowy CPK zaangażowane są ogromne środki finansowe. Jak mówił, wieloletni plan finansowy na lata 2020-23 przewidywał limit zaangażowania skarbu państwa na ponad 9 miliardów 230 milionów złotych oraz 66 miliardów 180 milionów złotych na lata 2024-30.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tej inwestycji ma powstać Port Lotniczy Solidarność. W pierwszym etapie ma obsługiwać 45 milionów pasażerów rocznie.
W skład CPK mają wejść również inwestycje kolejowe – węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2 i pół godziny.
IAR/Informacyjna Agencja Radiowa/ #Naukowicz/w to/MG