W okresie świątecznym oszuści są aktywniejsi w cyberprzestrzeni
Cyberprzestępczość – Święta – oszuści W okresie świątecznym oszuści są aktywniejsi w cyberprzestrzeni. Czas beztroski i rozprężenia wykorzystują w celu wyłudzenia pieniędzy czy danych. Telefon z prośbą o pilny przelew? E-mail z informacją o spadku? A może SMS z wezwaniem do zapłaty? To tylko niektóre przykłady metod stosowanych przez cyberprzestępców. W 2024 roku CERT Polska obsłużył ponad pół miliona zgłoszeń o cyberzagrożeniach i zablokował 75 milionów prób wejścia na niebezpieczne strony. „Widzimy, że dominują dwa scenariusze wykorzystywane przez cyberprzestępców. Pierwszy z nich to są fałszywe e-sklepy oferujące bardzo atrakcyjne ceny. Drugi dotyczy sms-ów phishingowych. Najwięcej jest tych o niedostarczonej przesyłce. W takich przypadkach oszuści często wykorzystują autorytet znanej firmy oraz próbują wpływać na emocje, choćby poprzez presję czasu. Jeżeli pojawi się konieczność zrobienia czegoś szybko pod groźbą przykrych konsekwencji, wówczas mamy do czynienia z phishingiem” – powiedziała ekspertka Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej Iwona Prószyńska. W przypadku zakupów w e-sklepach należy zwracać uwagę przede wszystkim na wysokość promocji, dane teleadresowe, a także oferowane metody płatności i dostawy. Podejrzane sytuacje można zgłaszać za pomocą aplikacji mObywatel. Wystarczy wejść w zakładkę „Bezpiecznie w sieci”. Dzięki zgłoszeniom eksperci blokują fałszywe strony internetowe i adresy poczty elektronicznej, z których wysyłane są groźne e-maile. Podejrzanego SMS-a natomiast można zgłosić na numer 8080. Jego treść zostaje wykorzystana do stworzenia wzorca niebezpiecznej wiadomości. Kolejne tego typu komunikaty są blokowane przez operatorów komórkowych zanim jeszcze trafią do odbiorców. IAR/Informacyjna Agencja Radiowa/#Dadura/i wg