Protest przeciwko anty-rodzinnej, pro-rozwodowej kampanii marki IKEA

REKLAMA IKEA to potrójny ERROR!

 

Drodzy Przyjaciele i Darczyńcy Fundacji Mamy i Taty,

 

 

Nasza Fundacja od ponad sześciu lat stawia sobie za zadanie promowanie uniwersalnych i ponadczasowych wartości. Jedną z nich jest rodzina.

W ostatnim czasie w przestrzeni komunikacji społecznej pojawiła się reklama stanowiąca całkowite zaprzeczenie tej wartości.

Mowa o jednej z odsłon kampanii marki IKEA: „Jesienne zmiany

IKEA przedstawia w niej prawdziwą rodzinę wielodzietną, złożoną z ojca, matki i szóstki dzieci.

Film wykonany jest w konwencji reportażu w którym bohaterowie – członkowie rodziny opowiadają o swoim życiu.

Opisują siebie, rysują plany na przyszłość, przedstawiają historię zapracowanego i nieco wycofanego z życia rodzinnego ojca. W pewnym momencie jeden z synów opowiada o zbliżającym się rozstaniu ze swoim bratem oraz o nadchodzącym rozwodzie rodziców.

W 3 minucie i 32 sekundzie filmu ojciec trzykrotnie powtarza słowo Error a następnie dziecko wypowiada kwestie: „rozwód rodziców to jest zupełnie normalna rzecz, nie jest to nic nadzwyczajnego, po prostu się rozchodzą”.

W naszym raporcie dotyczącym rozwodów opublikowanym 6 grudnia 2011 roku wskazywaliśmy na średnio i długoterminowe skutki jaki wywiera rozwód na życie oraz zdrowie psychiczne i fizyczne dotkniętych nim dzieci oraz innych członków rodziny.

 

Skala rozwodów w Polsce wciąż jest duża. Mądra polityka społeczna powinna promować działania sprzyjające trwałości związków.

Na liderze kategorii, a takim jest IKEA na rynku meblarskim w Polsce, spoczywa szczególna odpowiedzialność za przekaz kierowany do opinii publicznej.

Faktycznie reklama IKEI to potrójny error:

Pierwszy error. Rozwód zawsze wiąże się z traumą i odroczonymi konsekwencjami zdrowotnymi dla dzieci.

Drugi error. Rozpad małżeństwa to złamanie danej przysięgi, utrwalanie w dzieciach przekonania, że nie ma nic trwałego w życiu.

Trzeci error. Marka IKEA żeruje na nieszczęściu rodziny. W lekkiej konwencji pokazuje prawdziwy dramat rodziny, który nawet średnio uważny widz bezbłędnie dostrzeże na prezentowanym filmie. Rozumiemy, gdyby tak doświadczona marka chciała pomóc przedstawionej rodzinie zachęcając chociażby do mediacji czy terapii rodzinnej. Niestety IKEA wybrała rozwód.

 

Nieraz w historii marketingu i reklamy różne marki prezentowały siebie jako towarzysza zróżnicowanych momentów w życiu swoich klientów; chwil zarówno wesołych jak i smutnych. Jednak traktowanie rozwodu – momentu zniszczenia konkretnej rodziny jako okazji do dodatkowego zwiększenia sprzedaży swoich mebli i dodatków wnętrzarskich do nowych, rozbitych domostw jest co najmniej nie fair.

Fundacja Mamy i Taty zachęca do wysyłania maili z protestem do Dyrektora Marketingu IKEA POLSKA: Filipa Fiedorowa. Filip.fiedorow@ikea.com

 

Drodzy Sympatycy Fundacji. Nie pozostawajmy obojętni na anty-rodzinny przekaz lidera rynku meblowego w Polsce. Wysyłajmy protest – napiszcie go własnymi słowami (inspiracją mogą być argumenty z tego listu) , prosimy o umieszczenie adresu biuro@mamaitata.org.pl w kopii wiadomości.

A myśląc o świątecznych zakupach być może warto rozważyć innych dostawców mebli i wyposażenia wnętrz. Oprócz IKEA są na polskim rynku inni gracze.
Pomyśl zanim wesprzesz ten ERROR…

 

Pozdrawiam Was serdecznie,

 

Marek Grabowski

Prezes Fundacji Mamy i Taty

 

 

PS Fundacja Mamy i Taty przeprowadziła w 2011 roku kampanię Rozwód przemyśl to!. Z nominowanym do Effie filmem promującym kampanię zetknął się co czwarty mieszkaniec Polski.

 


facebook
by e-smart.pl