Polski eksport do Singapuru – żywność, IT i usługi finansowe
Polska – Singapur – relacje handlowe – gospodarka Wysokiej jakości żywność, IT i usługi finansowe – w tych obszarach polski biznes coraz śmielej wchodzi na rynek Singapuru. Ten azjatycki kraj liczy jedynie około sześciu milionów mieszkańców, ale jako drugi port na świecie jest kluczowym węzłem reeksportowym. Działania polskich przedsiębiorców wsparła zakończona niedawno w Singapurze misja Centrum Promocji Krajowej Izby Gospodarczej. Jego prezeska Bożena Wróblewska mówi Polskiemu Radiu, że Singapurczycy lubią produkty z Zachodu. A te muszą być importowane ze względu na brak krajowej produkcji. „Cena tu nie gra roli, tu chodzi o jakość. Znaczek Unii Europejskiej, także kojarzony z Polską, oznacza produkt najwyższej jakości i Singapurczycy są tym bardzo zainteresowani. Zaczęliśmy tam sprzedawać również produkty, które do tej pory były ograniczone – polskie owoce, w tym jabłka, a także mięso. Na półkach w Singapurze widać też polskie wyroby cukiernicze i alkoholowe” – mówi prezeska Centrum Promocji Krajowej Izby Gospodarczej. Bożena Wróblewska dodaje, że istotną rolę w kontaktach z Azją pełni również handel w sieci. To rodzi konieczność inwestowania w magazyny z towarem na miejscu. „Jeżeli firma polska próbuje wejść na rynek generalnie azjatycki – czy to Singapur, czy Wietnam – i chciałaby pojawić się w systemie e-commerce, to musi mieć już ugruntowaną pozycję i nasze towary muszą być tam na miejscu w magazynach. I tak też się dzieje, mamy w Singapurze nasze owoce, soki, przetwory owocowe, które już się tam sprzedają” – zauważa prezeska Centrum Promocji Krajowej Izby Gospodarczej. W wymianie towarowej z Singapurem Polska ma deficyt. Ale przy uwzględnieniu usług, saldo handlu jest dodatnie. Tu kluczowym elementem jest branża usług finansowych. W ubiegłym roku polski eksport towarów do Singapuru kształtował się na poziomie prawie 300 milionów dolarów, podczas gdy import to nieco ponad 600 milionów. Przy uwzględnieniu usług, w 2021 roku Polska osiągnęła nadwyżkę wynoszącą nieco ponad 380 milionów dolarów. Stosunki handlowe między Singapurem i Unią Europejską reguluje Umowa o wolnym handlu z 2018 roku. Obejmuje ona bezcłowy eksport dóbr i ułatwia dostęp do rynku usług.IAR/Informacyjna Agencja Radiowa/ #Darmoros/w to/w hm