Plaga fałszywych reklam z celebrytami na platformie X i Facebooku
media społecznościowe – X – Facebook – scam – oszustwa – CERT Polska Zespół CERT Polska ostrzega przed fałszywymi reklamami w popularnych serwisach społecznościowych takich jak platforma X (dawny Twitter) czy Facebook. Przestępcy nielegalnie wykorzystują wizerunki celebrytów i krzykliwe nagłówki, które prowadzą do stron podszywających się pod znane portale informacyjne. Iwona Prószyńska, specjalistka CERT Polska, wyjaśniła, że głównym celem cyberprzestępców jest wyłudzenie danych lub pieniędzy. Artykuły na fałszywych stronach zachęcają do inwestycji, które w rzeczywistości są oszustwem. „Wszystko po to, żeby uwiarygodnić historię, która stoi za tą reklamą. Jeżeli znana osoba ciesząca się autorytetem mogła, inwestując rzekomo niewielkie kwoty, dorobić się olbrzymiego majątku, to dlaczego ja nie miałabym spróbować. Te reklamy wyglądają dość niewinnie i kierują nas przeważnie do artykułów, które są napisane bardzo dobrze. Wykorzystywane są elementy socjotechniczne” – powiedziała ekspertka. Przy przeglądaniu mediów społecznościowych za każdym razem, gdy klikamy w link do stron zewnętrznych, warto dokładnie sprawdzić adres domeny. Cyberprzestępcy tworzą fałszywe portale informacyjne, które są niemal identyczne jak te prawdziwe, różni je czasem jedynie adres i detale. Fałszywe strony oszustów można zgłosić zespołowi CERT Polska. „Powinniśmy je zdecydowanie zgłosić. Dlaczego? Ponieważ taka strona zostanie zablokowana dla innych użytkowników sieci, czyli nikt nie będzie mógł tam podać lub wpisać swoich danych. W ten sposób ustrzeżemy pozostałe osoby przed konsekwencjami tego oszustwa, więc to działanie jest dla nas bardzo cenne” – wytłumaczyła Iwona Prószyńska. CERT Polska w ramach współpracy z dostawcami Internetu ma możliwość zablokowania domen, które wyłudzają dane. Z kolei same reklamy czy posty na platformie X i Facebooku można zgłosić administratorom tych serwisów. W ocenie Iwony Prószyńskiej warto to zrobić, aby zasygnalizować problem. W przypadku platformy X w ostatnim czasie pojawiła się nowa opcja zgłoszenia oszustwa w reklamie zatytułowana „Zgłoś treści nielegalne w UE”. Ma to związek z wejściem w życie unijnego rozporządzenia DSA – inaczej Aktu o Usługach Cyfrowych. W teorii przepisy mają zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników w sieci i wspierać walkę z nielegalnymi treściami. W Polsce trwają prace rządu nad dostosowaniem prawa krajowego do DSA. Według Ministerstwa Cyfryzacji zakończą się one w połowie roku. IAR/Informacyjna Agencja Radiowa/ #Grygorcewicz/w OK