O modernizacji kolei i CPK na konferencji „Rozwój polskiej infrastruktury kolejowej w Polsce”
PKP – kolej – inwestycje – infrastruktura 76 miliardów złotych są warte inwestycje, które obecnie realizuje PKP Polskie Linie Kolejowe. Poinformował o tym podczas konferencji członek zarządu spółki Arnold Bresch. O przedsięwzięciach i programach związanych z koleją dyskutują uczestnicy konferencji „Rozwój polskiej infrastruktury kolejowej w Polsce”. Arnold Bresch z Polskich Linii Kolejowych przekazał, że Krajowy Program Kolejowy jest bardzo zaawansowany i w jego ramach ukończono wiele zadań. Wśród zrealizowanych inwestycji wskazał obszar Konina, gdzie przeprowadzono prace na magistrali kolejowej Poznań-Warszawa. „To jest lokalne centrum sterowania dużymi stacjami, przebudowane” – poinformował. Dodał, że PKP prowadzi też prace w portach. „Wszystkie cztery największe porty, w tej chwili, w zakresie kolejowym przebudowujemy. Mamy już na ukończeniu prace w Szczecinie i Świnoujściu, skończyliśmy Gdańsk i w przyszłym roku skończymy przebudowę portu w Gdyni” – przekazał Arnold Bresch. Kolejnym dużym projektem, o którym rozmawiają uczestnicy konferencji, jest Centralny Port Komunikacyjny. Wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu do spraw CPK Marcin Horała powiedział, że ten program inwestycyjny zakłada uzupełnienie połączeń kolejowych i infrastruktury kolejowej w Polsce. „Wiele polskich miast jest zupełnie pozbawionych połączeń kolejowych, wiele innych ma bardzo słabe połączenia, brakuje takich oczywistych połączeń, chociażby wspomnijmy Wrocław – Warszawa jest bardzo dookoła, Rzeszów – Warszawa też jest bardzo dookoła. Realizacja tych inwestycji spowoduje, że prawie każdy Polak będzie mieszkał w takim dostępnym zasięgu linii kolejowej, z której będzie dużo szybkich połączeń, po całej Polsce” – powiedział. Radosław Kantak z zarządu CPK przypomniał, że w ramach programu kolejowego CPK powstanie 1800 kilometrów nowych linii i około 200 kilometrów torów wchodzących w skład węzła kolejowego wokół lotniska. Do końca roku mają być gotowe projekty wszystkich linii, a na przełomie drugiego i trzeciego kwartału przyszłego roku najprawdopodobniej rozpocznie się faza realizacyjna. „Będzie to budowa tunelu pod Łodzią” – wskazał. Zakończenie budowy pierwszych odcinków planowane jest w 2027 roku.Informacyjna Agencja Radiowa (IAR)/ #Jasik/w hm