(3) NASK: ingerencja w kampanię wyborczą online na Facebooku
NASK-wybory-kampania-ingerencja Reklamy polityczne, które mogły być opłacane z zagranicy zostały już zablokowane przez platformę Meta – poinformował Ośrodek Analizy Dezinformacji Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK). To efekt działań prowadzonych w ramach programu „Parasol Wyborczy”, którego celem jest przeciwdziałanie manipulacjom w czasie kampanii – podaje NASK. Wykryte przez NASK materiały były wyświetlane na obszarze Polski. Według danych Ośrodka zaangażowane w kampanię konta reklamowe w ciągu ostatnich 7 dni wydały na materiały polityczne więcej niż jakikolwiek komitet wyborczy Działania w sieci miały wspierać jednego z kandydatów i dyskredytować innych. Realizowane przez konta reklamowe kampanie dotyczyły szczególnie Rafała Trzaskowskiego, Karola Nawrockiego i Sławomira Mentzena. Analiza wskazuje na możliwą prowokację. Jej celem mogło być działanie na szkodę kandydata wspieranego przez reklamy oraz destabilizacja sytuacji przed wyborami prezydenckimi. Ustalane są źródła pochodzenia i finansowania kampanii. NASK apeluje do użytkowników internetu o ostrożność i zgłaszanie do NASK reklam na portalach społecznościowych, które nie są sygnowane przez komitety wyborcze zarejestrowanych kandydatów. O sprawie poinformowano Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego.IAR/Informacyjna Agncja Radiowa/NASK/wcześn.IAR/d rr/w fj